300 leerlingen, ouders en alle medewerkers

Het Streek College

We waren in Ede. Op het Streek College: een mooi schoolgebouw, waarin veel licht binnen valt. Dat geeft een gevoel van ruimte en openheid. Wat me opviel was dat leerlingen echt in beeld zijn bij de medewerkers van de school. Zo was er een leerling die in de aula bleef hangen. Meteen een leraar die vraagt of hij geen les heeft (even checken in het rooster). Omdat er kennelijk wat zorgen zijn om deze leerling, wordt direct contact gelegd met zijn mentor, die even polshoogte komt nemen bij deze leerling. Allemaal in een heel gemoedelijke sfeer.

Ook de congiërge

De congiërge van de school wil ook bij onze les aanwezig zijn. Belangrijk. De congierge is vaak vertrouwenspersoon van de leerlingen. Hij sluit ook aan bij de voorlichting die we gaven aan alle medewerkers van de school. Betrokkenheid. Onze wens is ook om alle medewerkers van de school mee te nemen in die wereld van criminele uitbuiting.

Vragen stellen aan onze ‘X’

We gaven voorlichting aan alle tweede- en derdejaarsleerlingen. Driehonderd in totaal. Dit keer hadden we ook iemand mee, die heel lang in de gevangenis heeft gezeten. Niet om zijn ‘vorige’ leven te verheerlijken, wel om een eerlijk beeld te geven hoe een jong iemand keuzes maakt in zijn leven en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn: Uit de gevangenis komen en niet weten wat Tiktok is; niet weten dat je een auto kunt starten met een knop in plaats van een sleutel; als bijna dertiger terug naar de schoolbanken en tussen 16-jarigen zitten omdat je geen enkele diploma hebt. Het heeft impact op leerlingen als zij beseffen dat zij acht jaar waren toen X vast kwam te zitten. Wat zij allemaal niet in die jaren hebben kunnen doen- in groot contrast met hoe het dagelijks leven van onze X eruit zag in die tijd. Zijn identiteit maken we niet bekend. Daar gaat het niet om.

Onze X. vertelt ook niet. Nee, leerlingen mogen alles aan hem vragen. En daar zitten prachtige vragen tussen. Van “hoe is het eten in de gevangenis” tot over de impact die het heeft op zijn ouders, familie en vrienden – en daardoor weer op X.. “Heb je nog wel vrienden als je uit de gevangenis komt?” Onze X. zet de jongeren op het verkeerde been: zij denken allemaal dat hij van Marokkaanse of Turkse afkomst is. En het antwoord verrast hen: “Nee, ik kom ergens anders vandaan”. Over vooroordelen gesproken. Onze X. weet sommige jongeren ook te raken vanuit geloofsovertuiging, dat je daaruit ook kracht kunt halen – en geld niet belangrijk is. “Ik had veel geld en was niet gelukkig. Ik heb mijn familie – en dat maakt me gelukkig.”

Zo mooi dat we voor deze doelgroep een compleet verhaal konden neerzetten. Het verhaal van onze X wordt op deze manier in een context geplaatst. Het mooiste compliment wat we kunnen krijgen is, als jongeren naar ons toekomen en zeggen dat deze les hun leven heeft veranderd. Dat zij ook dachten aan snel geld verdienen en het nu zeker niet meer willen verkrijgen door criminaliteit. En zowel onze meneer X als wij hebben deze complimenten van leerlingen gekregen.

Ouders

En om de cirkel te sluiten. Ook ouders hebben we een voorlichting gegeven. Dit keer gestreamd vanuit een echte studio. Heel bijzonder. Ouders die deze voorlichting hebben gemist kunnen deze via een besloten link via de school nog een keer bekijken.

Taboe eraf

Door te investeren op alle doelgroepen kunnen we het taboe doorbreken wat er ligt op jongeren in de criminaliteit. En op Het Streek vinden ze het belangrijk. Samen optrekken in de zorg rondom jongeren. Mooi toch.